Jawa 50

V roce 1954 byly první motory, které zůstaly jen ve fázi prototypů, pro modelovou řadu 550 vybaveny šlapadly. Od pozdějších motorů s řadící a startovací pákou (1955-1958) se konstrukčně příliš nelišily. Jenom byl upraven krycí blok spojky a volnoběžka. Odstranil se průchod hřídele šlapadel a bloky převodovky byly přizpůsobeny použití startovací a řadící páky. Od roku 1955 již konstrukce motoru žádnou podstatnou změnu nepřinesla. Zaznamenal jsem změnu na mechanismu řazení (zuby pastorku – neutrálové byly později menší než 1,2,3- dříve stejné); dále zuby rohatky (dříve 2x3, později 2x2). Malou změnu prodělala i pružina západky mechanismu. Další, spojková lamela (dříve středící otvor vybaven kuličkovou dráhou později  kluzným materiálem ze slitiny mosazi). Obě inovace jsou nahraditelné původní verzí použitých součástí.